sábado, 4 de mayo de 2013

“LA FAMILIA”

The Bokeh & Roy G. Biv Holiday Family Reunion
Unions diverses...
Si ens diuen què és la família, més o manco tots saben de què es tracta. De fet, ens podem fer qualque idea al cap del que pot ser-hi. Fins i tot, li donem afeccions diferents. A jo em ve al cap la pel·lícula de mafiosos: “El Padrino”, i la importància que li donen a “la família”. També penso en les famílies de plantes, per exemple. Però no és això al que em venc a referir. Aquesta entrada està dedicada a la família des de una perspectiva antropològica i social.

Cercant en el meus coneixements previs, record que l'any passat varen estudiar la família, com a primera institució de socialització, i diverses tipus de família. Si afegeixo les meves experiències, podria establir-ne la següent definició (collita pròpia):

“Grup d'individus al que et sents fortament lligat per llaços d'afecte, a vegades per motius genètics, a vegades per experiències viscudes, dins del qual cadascú desenvolupa un rol”. (Tébar, F.  2013)

Debatent a classe en petit grup, totes vàrem estar d'acord en ressaltar aspectes que s'havien d'incloure en una bona definició, tals com destacar que és un grup, que tenen unes normes comunes, que cadascú desenvolupa un rol, i que es duen a terme una sèrie de funcions: protecció, desenvolupament i protecció. Així dons, per consens, varen establir una nova definició més completa que al primera:

“Grup d'individus que constitueixen una institució (la primera institució de socialització), formada mitjançant vincles afectius, on cada integrant adopta un rol i comparteixen unes normes comunes per possibilitar les funcions de desenvolupament, protecció i socialització”. (Aalouf, Amuedo, Pinar i Tébar, 2013).

A classe ens van explicar les funcions que té la família establertes a la societat: guarda, tutela i pàtria-potestat. També pot ser un punt interessant per afegir-ne a la definició.

Bé, com tots sabem (encara que no tothom admeti), hi ha diferents tipus de família. Una bona definició ha de poder incloure a totes aquestes. A classe, entre tots, vàrem anomenar quins tipus es poden trobar en la societat actual (perquè això canvia, com ho fa la societat). Vegem quins tipus citaren: parella (tant heterosexual com homosexual), monoparental, nuclear, extensa, adoptiva, reconstituïda, nombrosa, separada, divorciada i polinuclear. Possiblement hi hagi més, pot ser algú no estigui totalment d'acord, tot depens de quins criteris en faci servir per a decidir que realment es troba davant d'una estructura social anomenada família. Na Valdivia (2008) descriu en primer lloc la nuclear reduïda i com a criteri principal d'establir-ne el número de fills, els que es puguin atendre bé, és a dir, ens planteja una planificació, requisit necessari que expressa en López Sánchez (2008; cap 3 del seu llibre: “necesidades en la infància y en la adolescència” ) per satisfer una de les necessitats de caràcter físic-biològic dels infants: “Ser planificat i néixer en un moment biològic i social adequat de la mare i el pare. Valdivia continua amb la família monoparental, dins la qual es contemplen diverses modalitats en vers a diferents criteris, i prossegueix amb les unions de fet, parelles homosexuals (que penso jo,  ara també poden ser de fet o matrimonis) i acaba amb famílies reconstruïdes, polinuclears o mosaic (Valdivia ho explica com un calidoscopi, fruit de la mescla variada de separacions i reconstruccions varies), així com noves famílies que comencen a aparèixer, pendents de la seva valoració ètica de cara a la seva regulació legal (clar, el reconeixement social a vegades arriba després, molt més tard, que la seva creació).

Respecte al fet de trobar una definició vàlida, l'article de Rico (2001) em fa reflexionar vers la durabilitat de la validesa d'aquesta. I és que, com apunten Rico (2001) i Valdivia (2008), les famílies canvien segons canvia la societat, s'adapta als seus canvis. Valdivia ens fa un petit recorregut per la història i ens remarca els canvis més significatius que han donat pas a aquests canvis, com la revolució industrial, la incorporació de la dona al món laboral, els canvis en la legislació que cercaven un tracte igualitari entre homes i denes i protecció als fills, etc. Na Marta Rico ens fa pensar al respecte i recull com a criteris per considerar una família com a tal la consanguinitat, la conjugalitat o el domicili comú, apuntant que avui en dia es té més en compta el factor residencial pel que fa a les noves famílies com la cohabitació, les monoparentals i les famílies reconstituïdes, encara que un dels factors clau sigui el parentiu, que titlla de estabilitzador d'aquesta institució.

He trobat un vídeo a Youtube que tracta aquest aspectes, pot ser una mica llarg (17 minuts) però tracta el tema de les noves famílies, inclou el que significa família per a diverses persones, etc. Si teniu temps, us el recomano. Fins i tot parlen dels rols familiars. I conclouen: "No hay un modelo de familia mejor que otro".
 

En Félix Sánchez (2008) fa una definició de família que m’agradaria citar, ja que està feta des de el punt de vista del nen, tenint en compte les seves necessitats: 


“Família: es la institución que satisface las necesidades básicas de los niños, por sí misma o con ayuda de otras instituciones, le apoya cuando tiene dificultades y le permite descansar, con las espaldas cubiertas, sabiendo que dentro de la familia no tiene ninguna batalla que ganar, porque es el lugar de la aceptación incondicional”.

Continuant amb els criteris, jo crec que un dels punts importants per a sentir-te part d’una família, part d’aquest grup, és tenir un vincle, uns moments compartits rellevants per als seus membres, és aquesta acceptació incondicional, t’estimen per ser com eres, encara que algunes de les teves conductes siguin no acceptades. Aquí llançaria una pregunta: al nen/nena que un pare o una mare abandona de petit, sense quasi conèixer-lo (o si), aquest nen/a, quan sigui una mica més gran, considerarà que aquesta persona que la va abandonar és la seva família? Crec que hi haurà de tot, haurà que sí ho considerin i haurà que no. El que sí, torno a incidir en les paraules d'en López Sánchez, satisfa les necessitats bàsiques, el recolza, li ofereix acceptació incondicional.
  
Per acabar, un altre vídeo:



-----------------------------------------------------------------------------------

BIBLIOGRAFIA CONSULTADA:

LOPEZ SÁNCHEZ, F. (2008): Necesidades en la infància i en la adolescència: respuesta familiar, escolar y social. Piràmide.

RICO IÑIGO, M.(2001): Cap a on va la família? Canvis en l’estructura familiar. Família i escola. Escola catalana, maig 2001, núm. 380

VALDIVIA SÁNCHEZ, C. (2008): La família: Concepto, cambios y Nuevos modelos. La Revue du REDIF, vol 1, pp. 15-22. [http://www.upcomillas.es/redif/revista/Deusto.pdf]

No hay comentarios:

Publicar un comentario