De petita, emocionada amb el meu germà |
Continuem amb les emocions. A l’entrada anterior d’aquesta temàtica, d’entre
altres, vaig plasmar una definició de emoció, producte de la recerca, de la
pròpia reflexió i del debat a classe. Bé, una vegada la tenim definida, i vista
la importància d’aquesta en la manera de reaccionar i, al mateix temps, aquesta
manera de reaccionar sent fruit de les experiències prèvies, es fa necessari
parlar-ne una mica més.
Un dels principals objectius d’aquesta assignatura és donar-nos les eines o
la capacitat (competència) per poder actuar contingentment en la nostra experiència
com a futures mestres/as. Per aquest motiu, reprendré la lectura de Palou (1) en
la qual, per a cada emoció ens ofereix una sèrie de reflexions, de propostes
educatives amb aquesta mateixa finalitat. Per a cadascuna de les emocions bàsiques,
exposaré les dues o tres que han estat més significatives.
ESTIMA:
“Tots els ésser
humans cerquen ser estimats i reconeguts”.
Aquesta afirmació ens atura a pensar en les conseqüències d’aquesta cerca,
em d’estar alerta amb els missatges que els hi donem als nens ja que pot
ser que ells intentin complir les nostres expectatives per tal d’agradar-nos. Hem de
tenir-ho present tant a l’hora d’actuar com a l’hora d’intentar interpretar els
seus comportaments.
“Amar, i per
tant establir vincles afectius, és un element bàsic per a un creixement
emocional i harmònic”.
Aquesta frase em va agradar particularment perquè incideix en la
importància que tenen uns vincles afectius adients per a un correcte desenvolupament
de la persona. Ens diu que és un dels elements de base, és a dir, necessari per
fer uns bons ciments. No és qualque cosa a deixar de banda.
No vaig agafar la que diu que és la mare de totes, si em llegiu ja sabeu
perquè. El que sí que al considerar-la mare i la resta fills, és clar que
estarà situada en un altre plànol.
POR:
“Tothom té
por a alguna cosa, inclòs el valent. [...] El covard és el que amaga la por, [...]”
Pel que fa a aquesta frase, m’agrada perquè remarca que tots tenim por a
alguna cosa, per tant, tenir por, no és una cosa dolenta, és natural, i haurien
de poder expressar-lo sense rebre represàlies. Clar, parlo de por, no de
fòbies, això és un altre tema, és un extrem. I enllaçant aquesta frase,
aprofito per introduir la següent:
“[...] hem de conviure amb la por i
no negar-la”
RÀBIA:
De petita, a punt de saltar |
Aquesta emoció està molt relacionada a la tolerància a la frustració. Concretament,
si parlem de la edat infantil, just als dos anys es produeix un canvi en els
nens i les rabietes sorgeixen amb més freqüència. Això és part del seu
desenvolupament evolutiu, però és important com ajudem al nen a gestionar
aquests sentiments i emocions. Així diu Palau:
“Acabar concedint el que volen
equival a perpetuar la ràbia i la insatisfacció”. De vegades actuem amb els
nens cercant una solució ràpida, per que es tranquil·litzi, li donem el que
demana, però pel que fa a l’educació, tot és a llarg termini, per tant hem “d’aguantar”
una mica l’aiguat i deixar expressar aquesta ràbia, ja que hem de “deixar sortir la ràbia, sempre que no faci
dany a ningú”. De vegades, és tan gros el fogot que em pareix molt apropiat
el que diu Palau: “acollir-li
corporalment si no se li passa tot sol, escara que de entrada no ho vulgui”.
Relacionat amb això
de les rabietes, m’agradaria exposar la piràmide PIN, que ens varen esmentar a
classe. Em pareix molt rellevant i clau a l’hora de entendre els possibles
conflictes:
La piràmide fa
referència a que el que normalment veiem, la punxa, són les posicions que
adoptem front a una situació (que pot ser una crida d'atenció), però si ens
endinsem, vegem que aquesta posició ve donada per uns interessos (que també
poden ser una crida d'atenció). A la vegada, aquests interessos venen marcats
per unes necessitats, i és fins aquí fins on hem d'intentar arribar, entendre
quines són les necessitats que promouen aquestes accions, per poder reaccionar,
no davant de la conducta realitzada, sinó davant de les necessitats que pugui
tenir el nen (com podria ser una necessitat de que algú li faci cas). Si un nen
necessita que li facin cas i descobreix que l'única manera que té de
aconseguir-ho és tenint una conducta disruptiva, mantindrà el seu comportament
per satisfer la seva necessitat. El normal és que el renyen (és a dir, més
cas). Si es detecta la necessitat, pot ser es pugui cobrir de maneres més
productives.
TRISTESA
Què mal ens fa la tristesa aliena? Perquè no ho podem suportar? De seguida
demanen que no estigui trist a aquella persona propera que ho està. “Negar la tristesa no ens permet estar alegres”.
És un moment de dol, per qualsevol pèrdua. Així, “aprenent a viure amb el dolor en petites pèrdues ajuda als infants a
enfrontar els moments més difícils”. Tenir experiències al respecte, en
petites dosis (no cal que l'inculquem una pena a propòsit, ja n'hi ha prou
situacions de pèrdua o canvi), li permetrà un aprenentatge en quant a gestionar
aquesta emoció de manera més eficaç. A més, estar trist per una pèrdua (no em
deixen una joguina pot ser un exemple de pèrdua, així com no has complit la
teva promesa, per tant he perdut el promès), com diu Palau: “[...]fa valorar tot el que tenim i pensar en
les alegries que [...]ens havia aportat”. Així, s'aprèn a valorar una mica
el que es té.
ALEGRIA
Aquesta sí que està ben vista, quasi sempre, perquè em record que de petita
em varen castigar a fer un treball sobre Bizancio de deu full per riure a
classe, sí, per un atac de riure. Però això no sol passar. Hi ha una frase en
particular que m'agrada especialment, i diu així:
“Procurar
repartir un bufo d'alegria al nostre entorn. És un esforç que es contagia i fa la
vida més agradable”.
No sé si heu provat alguna vegada a somriure amb alegria a la gent que et
creues pel carrer. Jo sí, i és fantàstic. És veritat que és una cosa contagiosa
i a més, el somriure de l'altra persona, augmenta el teu, és com un cercle. Vos
animo a provar-ho.
Altra frase amb la que em sent molt identificada diu: “riure amb els nens és molt sa [...]”. I tant. Jo faig feina amb
nens i la veritat és que, encara que hi hagi gent que en pregunti cóm puc
treballar amb ells (tenen qualcuna necessitat especial), jo els hi dic que veure'ls
riure i riure amb els és cosa única. Clar, no hem de centrar-nos en els
aspectes negatius, jo tracto de ser-hi positiva (ho intent). En relació amb
aquest aspecte, citaré una altra frase de Palau: “posar humor a la vida. És una
bona actitud que es deu contagiar als nens. Els problemes poden tenir solucions
i, vists amb un punt d'alegria, se'n duen millor”.
Així que ja sabeu, humor a la vida, optimisme. Recordeu...és contagiós...
Saluts
--------
1- PALOU VICENS, SILVIA (2004). Sentir y crecer. El crecimiento emocinal
en la infancia. Emociones primarias y su alquimia (111-126). Barcelona:
Graó.
No hay comentarios:
Publicar un comentario